همه چیز درباره باهچه لی اولر استانبول از گذشته تا به امروز

در گذشته اکثر خانه ها در منطقه باهچه لی اولر استانبول، به صورت یک طبقه ساخته می شدند و باغ هم داشند؛ بنابراین چون در زبان ترکی باهچه لی اولر یا باغچه لی اولر به خانه های دارای باغ گفته میشد. این محله زیبا اینگونه نامگذاری شده است.

محله باهچه لی اولر، یکی از وسیعترین نواحی مسکونی در بخش اروپایی استانبول به حساب می آید و مساحت آن چیزی در حدود 5 درصد کل مساحت شهر استانبول است. درواقع این منطقه به قدری پهناور و بزرگ است که میتوان از بزرگراه دی 100 که بین فرودگاه استانبول و بخش آسیایی این شهر قرار دارد، به آن دسترسی داشت. جالب است بدانید طبق آمارهای شهری در سال 2008، بیش از 598,454 نفر در محله باهچه لی اولر استانبول سکونت داشتند و در حال حاضر تقریبا جمعیتی معادل  602000 نفر در این محله ساکن هستند.

تاریخچه منطقه باهچه لی اولر

در دوران بیزانس  باهچه لی اولر به نام هبدومون (Hebdomon) معروف بوده و جز ناحیه های بسیار مهم بوده است زیرا امپراطوران بیزانس در کلیساهایی که در این ناحیه قرار داشتند، مراسم تاجگذاری را انجام می دادند؛ به عنوان مثال کلیساهای آویوس، اونجلیستس و لونیس از جمله کلیساهایی بودند که مراسم تاجگذاری در آنها برگزار می شد. لازم به ذکر است که فرماندهی سپاه امپراتوری بیزانس نیز در این محله قرار داشته است.

با توجه به اینکه تاریخ این محله به دوران بیزانس برمی گردد، در حال حاضر اماکن تاریخی چندانی در این محله دیده نمی شود؛ دلیل این قض این است که، پس از سقوط کنستانتینوپول یا قسطنطنیه (Constantinople) به دست عثمانیها، این منطقه اهمیتش را از دست داده بود اما محله باهچه لی اولر استانبول در سال 1960، با سرمایه گذاری های اقتصادی و تجاری که در آن انجام شد، دوباره اهمیت پیدا کرد. در آن زمان، نخستین شهرک های صنعتی در این منطقه پای ریزی شد و بعد از آن باهچه لی اولر، تبدیل به محل کار چندین شرکت بزرگ شد و همین امر باعث شد که جمعیت محله باهچه لی اولر افزایش زیادی پیدا کند.

این افزایش جمعیت باعث شد خانه های زیادی در آنجا بنا شود و مغازه های جدیدی نیز شروع به فعالیت کنند و این محله به سرعت وسعت پیدا کند. جالب است بدانید در حال حاضر شهرک سازی منظم و هدفمند، این محله را به مکانی بسیار امن و آرام و مناسب برای زندگی خانوادگی مبدل کرده است.

محله باهچه لی اولر از نظر موقعیت جغرافیایی

وسعت محله باهچه لی اولر استانبول چیزی در حدود شانزده کیلومتر مربع است. این محله از شمال با محله باغجیلار ، از جنوب با محله باکرکوی ، از شرق نیز با محله های گون گورن و همچنین زیتین بورنو  و از غرب با محله کوچوک چکمجه همسایه می باشد.

امروزه محله باهچه لی اولر به دلیل نزدیکی به مرکز شهر استانبول اهمیت خاصی دارد؛ به عنوان مثال فرودگاه استانبول کمتر از ده دقیقه با این محله فاصله دارد و به همین دلیل اشخاصی که برای سفر کاری به استانبول می آیند، معمولاً انتخابشان برای اقامت این محله است. از طرف دیگر منطقه باهچه لی اولر برای خانوادهایی که به دنبال محیطی آرام با امکانات رفاهی و تفریحی مناسب برای زندگی هستند، بسیار ایده‎ آل خواهد بود و بسیاری از خانوادها ترجیح می دهند، در این محله  زندگی کنند.

امکانات رفاهی منطقه باهچه لی اولر استانبول

هم اکنون محله باهچه لی اولر یک ناحیه صنعتی به حساب می آید و در اقتصاد استانبول و کشور ترکیه نقش اساسی و حائز اهمیتی دارد؛ لازم به ذکر است اولین شهرک صنعتی و اولین کارخانه کوکاکولای ترکیه در این محله تأسیس شده است. همچنین در این محله بیمارستان های دولتی و خصوصی و مراکز درمانی متعددی ایجاد شده که وظیفه آنها رسیدگی به وضعیت بهداشت و سلامت جامعه است؛ از جمله معروفترین بیمارستان های منطقه باهچه لی اولر استانبول میتوان بیمارستان دولتی باهچه لی اولر و بیمارستان Memorial را نام برد.

محله باهچه لی اولر به عنوان مرکز آموزش و پرورش شهر استانبول شناخته شده است و مدارس دولتی و خصوصی فراوانی در آن وجود دارد؛ همچنین دانشگاه های معتبر زیادی از جمله دانشکده اقتصاد و علوم اداری دانشگاه مارمارا، دانشگاه کولتور (Kültür) ، دانشکده مقدماتی و دانشکده دندانپزشکی دانشگاه آیدین و دانشکده مقدماتی زبان انگلیسی دانشگاه کادیر هاس (Kadir Has)  در این منطقه قرار دارند. البته مراکز و مؤسسات آموزشی بین المللی نیز در این منطقه فعالیت می کنند که از جمله آنها می‌توان به مؤسسات آموزش عالی الاقصی، المنار و آکادمی علمی عراقی اشاره کرد؛ لازم به ذکر است که مؤسسات آموزش زبان های خارجی هم در این محله موجود هستند.

تعداد زیادی از مراکز خرید مهم استانبول در این محله باهچه لی اولر قرار دارند، مثلا مرکز خرید اونوردی (Unverdi) که در نزدیکی سینمای قدیمی اونوردی واقع شده و در مرکز این محله قرار گرفته است.و همچنین کافه/قنادی امور (Omur Patisserie/Café) در بزرگراه E5 و در ورودی محله باهچه لی اولر قرار دارد. خوب است که بدانید مرکز خرید اونوردی و کافه امور از معروفترین جاذبه های گردشگری این محله بحساب می آیند.

از طرف دیگر جواهر فروشیهای بسیاری در محله باهچه لی اولر استانبول وجود دارند و همچنین مرکز خرید “دنیای عروس” که بازار بزرگ ملزومات جشن عروسی می باشد نیز در این محله قرار گرفته است. از دیگر مراکز خرید و ساختمانهای تجاری این محله میتوان موارد زیر اشاره کرد.

  • Koçtaş Yenibosna
  • Metro Cash & Carry Merter
  • Ömür Plaza
  • Eskidji Bit Bazaar
  • MetroPort AVM

دسترسی به محله باهچه لی اولر

در این محله، حمل و نقل شهری به خوبی سازماندهی شده است، مترو، اتوبوس، مینی بوس، تاکسی عمومی (دولموش) و اتومبیل شخصی امکان دسترسی به مرکز استانبول را فراهم کرده اند. زمان متوسط جابجایی در این منطقه معمولاً حدود یک ساعت می باشد که با آغاز به کار خطوط متروبوس، این زمان به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده است؛ به عنوان مثال، زمان جابجایی بین مراکز معروف در امینونو (Eminönü) و مجیدیه کوی (Mecidiyeköy) به ترتیب به 35 و 15 دقیقه کوتاهتر شده است. بهترین راه برای سفر به بخش آسیایی شهر، استفادهاز  اتوبوس های دریایی است که بیشتر در نزدیکی شهرداری باکرکوی (Bakırköy) یافت می شوند.

سخن آخر

در پایان می توان گفت که منطقه باهچه لی اولر، یکی از  بهترین مناطق استانبول با تنوع فرهنگی، تاریخچه غنی، و امکانات متنوع است. این منطقه با شیوه زندگی مدرن، مراکز آموزشی معتبر و امکانات فراوان به عنوان یک قطب فرهنگی و اجتماعی، شناخته می شود. همچنین محله باهچه لی اولر با دسترسی آسان به حمل و نقل عمومی و بیمارستان‌های معتبر ترکیبی ایده‌آل برای استقرار جهت زندگی خانوادگی و همچنین تجارت است. لازم میدانم بگیویم شما برای دریافت اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان جهت خرید ملک در استانبول، میتوانید با گروه استانبول سرویس تماس حاصل فرمائید.

 

سوالات متداول

‌چرا منطقه باهچه لی اولر به عنوان یک مقصد محبوب برای سکونت به حساب می آید؟

این منطقه به دلیل ترکیب مناسب از نظر قدمت تاریخی، زیرساخت‌های مدرن، و امکانات زندگی فراوان، به عنوان یک محیط آرام و پویا برای ساکنان خود مطرح است.

چه امکانات رفاهی در منطقه باهچه لی اولر وجود دارد؟

این  منطقه دارای بیمارستان‌های مدرن، مراکز تحقیقاتی، دانشگاه‌ها، و مراکز خرید معتبر است، که تماماً برای ساکنان این ناحیه امکانات رفاهی مناسب را فراهم می‌کنند.

‌اماکن تاریخی، منطقه باهچه لی اولر  کدامند؟

باهچه لی اولر با تاریخچه‌ای که به دوران بیزانس بازمی‌گردد و نقاط تاریخی چون کلیساها و اماکن مهم، باعث جلب نظر مردم به عنوان یک مقصد برای سکونت شده است و همچنین فضای مناسبی برای گردشگری دارد.

دیدگاه خود را ثبت کنید

نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید:

لیست نظرات

مقایسه پروژه ها