معرفی پارک جنگلی آتاتورک در استانبول (Bakırköy Atatürk Ormanı)

یکی از وسیع‌ترین پارک‌های استانبول، پارک جنگلی آتاتورک است که در نزدیکی منطقه ساری یر در بخش اروپایی این شهر قرار دارد. گفتنی است ایده اصلی ساخت این پارک جنگلی به سال 1949 بر می‌گردد که توسط (پروفسور Hayrettin Kayacık)، استاد دانشگاه محیط زیست استانبول، طراحی شد تا به عنوان فضای سبز مورد استفاده دانشجویان محیط زیست، توریست‌ها و همین طور دوستداران طبیعت قرار بگیرد. در این مطلب از بلاگ استانبول سرویس، پارک آتاتورک را بررسی خواهیم کرد؛ گروه استانبول سرویس، مجموعه ای مطمئن برای خرید خانه در استانبول است.

معرفی پارک جنگلی آتاتورک در استانبول

امروزه یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های استانبول، "پارک جنگلی آتاتورک" است که فضای سبزی به وسعت 296 هکتار دارد و قسمت عظیمی از سمت جنوبی جنگل‌های بلگراد را در بر می‌گیرد. مراحل اولیه ساخت این پارک به سال‌های 1959 تا 1961 بر می‌گردد. در این سال‌ها مسیرهای داخلی و فضای سبز آن تقریباً ساخته شد اما در ادامه مشکلات تامین بودجه باعث شدند که عملیات احداث پارک جنگلی آتاتورک به تعویق بیفتد. در نهایت اما در 12 جولای سال 1982 و در سالروز تولد 100 سالگی آتاتورک، بنیانگذار جمهوری ترکیه، افتتاح و به افتخار او به اسم پارک آتاتورک نامگذاری شد.

آنچه باعث شده این پارک جنگلی به عنوان یکی از جاذبه های توریستی استانبول محبوبیت فراوانی داشته باشد نه فقط فضای سبز بزرگ دوست داشتنی آن بلکه قرارگیری‌اش در مجاورت چند ساختمان متعلق به دانشگاه محیط زیست و همین طور وزارت فضای سبز ترکیه است؛ چراکه این ساختمان‌ها بسیار قدیمی بوده و به سال‌های 1818 و 1916 تعلق دارند و دیدن آنها برای بازدیدکنندگان از پارک جنگلی آتاتورک، لذت و لطف زیادی دارد؛ مخصوصاً برای کسانی که به دیدن مکان های تاریخی استانبول علاقه‌مند هستند.

امکانات تفریحی پارک جنگلی آتاتورک

تا به اینجا به خوبی متوجه شدید که پارک جنگلی آتاتورک یکی از خاص‌ترین جاهای دیدنی استانبول است. پارکی فوق‌‌العاده زیبا، عظیم و دارای فضای سبز چشم‌نواز و روح‌انگیز! این پارک جنگلی به حدی آرامش‌بخش و دلنشین است که بعد از بازدید از سایر جاهای گردشگری استانبول و گذراندن یک روز شلوغ، می‌توانید برای استراحت، تفریح و کمی آرامش گرفتن به آن پناه ببرید؛ مخصوصاً اگر از هیاهوی مراکز خرید استانبول خسته شده‌اید و احساس می‌کنید که به یک تفریح متفاوت و آرامبخش نیاز دارید، بدون شک پارک جنگلی آتاتورک همان چیزی است که می‌خواهید!از جمله امکانات تفریحی پارک جنگلی آتاتورک که کمک می‌کند روز و اوقاتی خاطره‌انگیز را در این پارک معروف بگذرانید، شامل موارد زیر است:

  • پیک نیک؛
  • پیاده‌روی و دوچرخه سواری؛
  • رستوران‌ها؛
  • بازدید از حیوانات؛
  • عکاسی؛

البته بعد از بازدید از پارک جنگلی آتاتورک و استفاده از امکانات نامبرده شده، پیشنهاد می‌کنیم سری هم به دیگر جاذبه های توریستی استانبول بزنید که در نزدیکی این پارک قرار گرفته‌اند؛ یعنی مکان‌هایی همچون جنگل بلگراد، محله ساری یر، موزه سادبرک و غیره.

دسترسی به پارک جنگلی آتاتورک

با توجه به اینکه پارک پارک جنگلی آتاتورک در شمال غربی استانبول و در منطقه اروپایی، نزدیک محله ساری یر قرار دارد، براحتی و با انواع وسایل نقلیه عمومی می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید البته ممکن است در مسیر خود کمی هم پیاده‌روی کنید! در مجموع اگر به دنبال یک روش ارزان و مناسب برای رفتن به این پارک جنگلی هستید، پیشنهاد ما به شما سفر با مترو در خط  M2 به ایستگاه Haciosman است؛ و بعد از آن هم می‌توانید با مینی بوس‌های خطی مخصوص یا با ۴۰ دقیقه پیاده‌روی به درب ورودی این پارک برسید.

حالا که راه رسیدن به این پارک جنگلی را یاد گرفتید خوب است درباره ساعت بازدید و هزینه ورودی پارک آتاتورک هم بدانید. در این صورت باید بگوییم بازدید از این پارک جنگلی در تمامی روزهای هفته به جز دوشنبه‌ها، در ساعات 8:30 صبح تا 5 بعد از ظهر امکان‌پذیر خواهد بود. در خصوص هزینه ورودی هم، ورود به این پارک برای شهروندان استانبول رایگان است اما گردشگران برای ورود به آن باید هزینه بپردازند؛ این هزینه در روزهای غیر تعطیل، 5 لیر است.

سخن آخر

در سفر به استانبول برای اینکه تفریحی کاملاً متفاوت و به دور از شلوغی مراکز خرید و شهری را تجربه کنید، پیشنهاد می‌کنیم یک سبد از وسایل و خوراکی بردارید و راهی پارک جنگلی آتاتورک شوید. پارکی زیبا، وسیع و سرسبز که به جرئت می‌توان آن را جزو مکان های تفریحی استانبول برای جوانان و همین طور جاهای تفریحی استانبول برای بچه ها دانست؛ چرا که در این پارک امکان دوچرخه سواری، بازی، ورزش، قدم زدن، عکاسی و غیره را خواهید داشت. در مجموع می‌توانید یک روز عالی، آرام‌بخش، مفرح و حتی به انتخاب خودتان هیجان‌انگیز را در کنار عزیزان، دوستان و خانواده بگذرانید.

سوالات متداول

  1. آدرس پارک آتاتورک کجاست؟

این پارک در شمال غربی استانبول، محله ساری یر (بخش اروپایی شهر) قرار دارد.

  1. آیا پارک جنگلی آتاتورک جزو جاهای دیدنی رایگان استانبول است؟

اگرچه ورود به این پارک برای شهروندان استانبول رایگان است اما گردشگران باید هزینه ورودی بپردازند.

  1. پارک آتاتورک چه امکاناتی دارد؟

دوچرخه سواری، پیاده روی، پیک نیک، ورزش و تفریح در فضای باز، عکاسی از مناظر طبیعی و طبیعت بکر

  1. آیا پارک جنگلی آتاتورک رستوران هم دارد؟

بله در این پارک رستوران‌های مختلفی وجود دارد که انواع غذا و نوشیدنی‌های محلی و بین‌المللی را سرو می‌کنند.

دیدگاه خود را ثبت کنید

نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید:

لیست نظرات

مقایسه پروژه ها