1402/10/16
88

راهنمای جامع سفر به بازار مصری ها یا بازار ادویه استانبول

از بازار ادویه استانبول یا بازار مصری ها (میسیر چارشیسی) که در قلب این شهر پرهیاهو قرار گرفته به عنوان یکی از جاذبه‌های فرهنگی و بی‌نظیر یاد می‌شود. بازار سنتی استانبول یکی از آن جاهای رنگ و وارنگ است که عطر و بوی ادویه‌جات مختلف، چای، خشکبار و محصولات دیگر در آن پیچیده و حال و هوای خاصی به آدم می‌دهد. این بازار جذاب‌ترین تجربه خرید از استانبول را برای گردشگران به یادگار می‌گذارد؛ به همین دلیل اغلب در لیست مکان‌های دیدنی استانبول قرار می‌گیر. از این رو این مقاله از مجله استانبول سرویس را به مارفی بازار مصری اختصاص دادیم.

معرفی بازار ادویه استانبول

اگرچه بازارهای محلی استانبول تعداد زیادی دارند و هر یک از دیگری متنوع‌تر و جالب‌تر هستند اما بازار ادویه استانبول بسیار متفاوت‌تر از سایر مراکز خرید بوده و جزو جاذبه‌های توریستی محبوب ترکیه محسوب می‌شود. آنچه بازار مصری ها در استانبول را از دیگر بازارهای این شهر متمایز می‌کند در وهله اول این است که قدمتی بیش از 400 سال دارد و سپس اینکه یکی از بزرگ‌ترین بازارهای سرپوشیده جهان به حساب می‌آید.

درباره لوکیشن بازار ادویه استانبول نیز باید بگوییم که این بازار در محله امینونو و کنار مسجد جدید استانبول واقع شده است؛ بنابراین اگر قصد خرید در استانبول زیبا و دیدنی را دارید و علی‌الخصوص هم به دنبال خرید ادویه های معروف ترکیه هستید، حتماً سری به این بازار مشهور و پرآوازه بزنید. ناگفته نماند بازار ادویه استانبول ترکیه از 2 بخش اصلی زیر تشکیل شده است:

  1. بخش شمالی: بخش شمالی بازار ادویه جات استانبول مختص فروش ادویه‌های مختلف است و به نوعی می‌توان این قسمت را راسته ادویه‌فروشان نامید؛ از فلفل و زردچوبه و هل و دارچین و زعفران و زیره گرفته تا ادویه‌های خاص و معروف ترکیه، همه را می‌توانید در بخش شمالی بازار ادویه استانبول پیدا کنید.
  2. بخش جنوبی: در بخش جنوبی بازار ادویه استانبول محصولاتی غیر از ادویه یعنی گیاهان دارویی، خشکبار، شیرینی‌ها، چاشنی‌ها، صنایع دستی و غیره فروخته می‌شود.

با توجه به 2 بخش مجزای گفته شده طبیعی است که بازار ادویه استانبول را با نام "بازار ادویه و گیاهان دارویی استانبول" نیز بشناسند؛ به طور کلی صرف نظر از اینکه به قسمت شمالی بازار ادویه فروشان استانبول می‌روید یا قسمت جنوبی آن، این بازار سرپوشیده بزرگ و پررونق یکی از بهترین مکان‌ها برای آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم ترکیه است. در این بازار طعم و بوی اصیل ترکیه را تجربه کرده و این فرصت را دارید که سوغاتی‌های خوشمزه و ارزان‌قیمت استانبولی را خریداری کنید، سوغاتی‌هایی که در ادامه خدمتتان معرفی خواهیم کرد.

بهترین سوغاتی های بازار مصری استانبول

هما‌طور که گفته شد بازار مصری های استانبول برخلاف نامش تنها محدود به ادویه جات نیست و محصولات متنوع و رنگارنگی در آن فروخته می‌شود؛ از جمله این محصولات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انواع شرینی‌های سنتی ترک مانند باقلوای استانبولی، لوکوما، باقلوا ترکی و شکرپاره؛
  • انواع چاشنی‌های محلی مانند رب انار، رب گوجه فرنگی، سماق و نعناع خشک؛
  • گیاهان دارویی مانند زنجبیل، زعفران، آویشن و گل گاوزبان؛
  • خشکبارهای تازه و با کیفیت همچون پسته، بادام، گردو و فندق؛
  • انواع صنایع دستی مانند ظروف سفالی، ظروف مسی، فرش و قالیچه؛
  • میوه‌های تازه و گوناگون (در فضای روباز غرب بازار)؛
  • پنیرهای لذیذ محلی (در راسته مخصوص پنیرفروشان)؛
  • خوش عطر و طعم‌ترین قهوه‌های ترک اصل؛
  • انواع غذا، لوازم خانگی، و سایر محصولات (در خیابان هاسیرچیلار، یکی از خیابان‌های مهم بازار ادویه استانبول)؛

همه این سوغاتی های فوق‌العاده را می‌توانید با مناسب‌ترین قیمت و کیفیتی عالی از قسمت‌های مختلف بازار ادویه ترکیه خریداری کنید.

تاریخچه بازار ادویه استانبول

در سال 1660 میلادی ملکه "تورهان خدیجه" مادر "سلطان محمد فاتح" دستور ساخت بازار ادویه استانبول را کنار مسجد جدید این شهر صادر کرد. این بانوی سلطنتی یکی از قدرتمندترین زنان تاریخ عثمانی بود و علاقه زیادی به ساخت مساجد و مدارس و همین طور بهبود وضعیت اقتصادی مردم کشورش داشت.

به همین دلیل ملکه تورهان خدیجه بازار اردویه استانبول را با هدف ایجاد اشتغال و رونق اقصادی در استانبول احداث کرد. این بازار در ابتدا با نام "بازار جدید" شناخته می‌شد اما با توجه به اینکه در آن زمان، مصر یکی از ایالت‌های مهم امپراتوری عثمانی بود و مالیات‌های دریافتی از آن جزو منابع مهم درآمد عثمانی محسوب می‌شد؛ از قضا در ساخت این بازار هم از مالیات‌های مصر استفاده کردند در نتیجه بازار ادویه استانبول آن موقع به "بازار مصری ها  "(Mısır Çarşısı) معروف شد.

اهمیت بازار ادویه استانبول در دوران عثمانی

در خصوص اهمیت بازار ادویه مصری ها در دوران عثمانی هم می‌توان گفت که یکی از مهم‌ترین مراکز تجاری این امپراتوری بود و مرکز تجارت ادویه‌جات، شیرینی‌ها، چاشنی‌ها، گیاهان دارویی، خشکبار و سایر محصولات محسوب می‌شد؛ البته این بازار در طول تاریخ شاهد تحولات زیادی بوده است از جمله اینکه در سال ۱۹۱۴، در جریان جنگ جهانی اول، به شدت آسیب دید؛ اما پس از جنگ، بازسازی شد و به فعالیت خود ادامه داد.

امروزه اما بازار ادویه استانبول، یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر است، مکانی عالی برای خرید سوغاتی‌های ترکیه و آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم این کشور! باور کنید این بازار به حدی زیبا و باشکوه است که نظیرش در سرتاسر دنیا پیدا نمی‌شود؛ بنابراین اگر هنوز این یادگاری ارزشمند و خاص ار دوران عثمانی را ندیده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً سری به بازار ادویه استانبول بزنید.

طراحی بازار ادویه استانبول

طراحی بازار ادویه استانبول شبیه حرف L انگلیسی است و این بازار ۶ درب مختلف دارد. دو درب بزرگ آن در دو انتهای بازار قرار گرفته‌اند و چهار درب کوچک، در ضلع‌های دیگر بازار قرار گرفته‌اند. نقطه قوت طراحی این بازار معروف استفاده از ردیف‌های آجرها و سنگ‌ها است که باعث شده به مکانی منحصربه‌فرد و بسیار زیبا تبدیل شود.

فالبته طراحی ال بازار و سر پوشیده بودن آن شرایطی ایجاد کرده که ردیف‌های آجرها در ضلع شرقی-غربی بازار، طولانی‌تر از ردیف‌های آجرهی در ضلع شمالی-جنوبی باشد و همین موضوع به خودی خود بسیار چشم نواز و منحصر به فرد است.

سقف بازار ادویه استانبول، با آجرهای قرمز رنگ پوشیده شده و نور طبیعی، از طریق پنجره‌های کوچک تعبیه شده در سقف به داخل آن راه پیدا می‌کند. به این طراحی خاص و چشمگیر شلوغی و هیاهوی ناشی از صدای فروشندگان و مشتریان و صدای برخورد اجناس با یکدیگر را که اضافه کنیم، به خوبی متوجه می‌شوید حال و هوای آن تا چه حد جالب و روح نواز است.

معماری بازار ادویه استانبول

معماری بازار ادویه استانبول به خوبی ویژگی‌های معماری خاص دوران عثمانی را نشان می‌دهد؛ ویژگی‌هایی از قبیل:

ساده و بی آلایش بودن و عدم استفاده تزئینات و نقوش پیچیده؛
کاربردی و مفید بودن و با توجه به نیازهای بازار ساخته شدن؛
باشکوه و با عظمت بودن و استفاده از سنگ‌های تراشیده شده و آجرهای قرمز در ساخت آن؛

دسترسی به بازار ادویه جات استانبول 

با توجه به اینکه بازار ادویه استانبول در موقعیت جغرافیایی مناسبی واقع شده و حتی می‌توان گفت از یک موقعیت مکانی استراتژیک برخودار است  در نتیجه دسترسی بسیار آسانی هم دارد و این‌گونه میزان محبوبیت آن در میان گردشگران افزایش یافته است. برای دسترسی به بازار ادویه مصری‌ های استانبول مسیرهای مختلفی وجود دارد که هر یک از آن‌ها امکانات مختلفی را ارائه می‌دهند و پر استفاده‌ترینشان شامل موارد زیر است:

  • تراموا: این بازار در فاصله حدود ۵۰۰ متری از ایستگاه تراموای امینونو قرار دارد و گردشگران به راحتی می‌توانند از خطوط حمل و نقل عمومی استفاده کرده و به این بازار معروف دسترسی پیدا کنند؛ تنها کافی است از تراموای خط T1 باگجیلار-کاباتاش استفاده کرده و به ایستگاه تراموای امینونو بروید و از آنجا بقیه مسیر را پیاده طی کنید؛
  • قطار کابلی: ایستگاه قطار کابلی F1 نیز در فاصله۵۰۰ متری از ایستگاه تراموای امینونو قرار دارد که این خود باعث دسترسی هرچه آسان‌تر توریست‌ها به بازار میسیر چارشیسی می‌شود؛ با استفاده از قطار کابلی F1، از میدان تکسیم به کاباتاش بروید و از آنجا با استفاده از ترموای T1، خود را به ایستگاه تراموای امینونو برسانید؛
  • ماشین: از میدان تکسیم تنها 5/1 کیلومتر با بازار ادویه فاصله دارید و با رانندگی در خیابان استقلال براحتی می‌توانید به این مرکز خرید معروف برسید؛
  • تاکسی: از هر نقطه شهر زیبا و جادویی استانبول می‌توانید یک تاکسی بگیرید و راهی بازار ادویه فروشان شوید؛ 
  • با استفاده از کشتی: اسکله‌های کاباتاش و امینونو نیز در فاصله حدود ۵۰۰ متری از بازار قرار دارند در نتیجه با کشتی می‌توانید خودتان را به بازار ادویه جات و گیاهان دارویی استانبول برسانید؛

به همین راحتی و با استفاده از روش‌های مختلف به یکی از خاص‌ترین و معروف‌ترین بازارهای استانبول دسترسی خواهید داشت و فرصتی عالی برای خرید ادویه استانبولی اصل و دیگر محصولات درجه یک ترکی نصیبتان می‌شود.

5. نکته مهم برای بازدید از بازار ادویه

اگرچه بازدیدکنندگان در تمام روزهای هفته می‌توانند به بازار ادویه استانبول بروند؛ اما برای اینکه تجربه‌ای فوق‌العاده عالی و مهیج از این بازار سرپوشیده تاریخی برایتان به یادگار بماند، پیشنهاد می‌کنیم 5 نکته مهم زیر را مدنظر قرار دهید:

  1. برای جلوگیری از شلوغی بیش از حد، بهتر است در ساعات اولیه صبح یا ساعات آخر عصر به این بازار مراجعه کنید؛ 
  2. اگر قصد خرید دارید حتماً از قبل قیمت محصولات را مقایسه کنید تا خریدی کاملاً مقرون به صرفه داشته باشید؛ 
  3. بازار ادویه استانبول هر روز هفته از ساعت ۸ صبح تا ساعت ۷ بعد از ظهر باز است به جز روزهای شنبه که ساعت 7:30 بعد از ظهر بسته می‌شود؛
  4. برای روزهای یکشنبه و اول ژانویه، ساعات بازدید از 9:30 صبح تا 7 بعد از ظهر است؛
  5. این بازار در تعطیلات مذهبی و روز جمهوری (29 اکتبر) باز نیست؛

با توجه به نکات گفته شده، قبل از رفتن به بازار ادویه فروشان استانبول حتماً تاریخ‌ تعطیلات رسمی را بررسی کرده و همچنین در ساعت‌های مناسبی به این بازار مشهور بروید.

جمع‌بندی

امروزه بازار ادویه استانبول، یکی از جاذبه‌های گردشگری محبوب این شهر به حساب می‌آید که با تنوع محصولات و فضای دل‌انگیز خود، هر ساله میزبان گردشگران بسیاری از سراسر جهان است. این بازار، یادگاری ارزشمند از دوران امپراتوری عثمانی است و بازدید از آن، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی خواهد بود. 

در این بازار می‌توانید انواع ادویه‌جات، شیرینی‌ها، خشکبار، عسل، مواد غذایی، آجیل و میوه خشک، طلا و جواهرات، و سایر محصولات را خریداری کنید؛ مخصوصاً اگر قصد خرید بهترین سوغاتی از ترکیه را دارید! روی هم رفته اگر به استانبول سفر می‌کنید در شلوغی و جاذبه‌های چشم‌نواز این شهر، یادتان نرود که حتماً از بازار ادویه دیدن کنید و در این بازار تاریخی تجربه‌ای متفاوت از خرید و گردشگری را برای خود رقم بزنید. لا در آخر جا دارد یادآوری کتیم که اگر قصد خرید خانه در استانبول را دارید یا اینکه به دنبال اخذ پاسپورت ترکیه با خرید ملک هستید، می توانید روی کمک مشاورین ما حساب باز کنید.

سوالات متداول

1. بازار ادویه جات استانبول کجاست؟

بازار ادویه استانبول در محله امینونو در منطقه فاتح واقع شده است و در نزدیکی مسجد جدید استانبول قرار دارد.

2. بازار ادویه استانبول چه محصولاتی دارد؟

بازار ادویه استانبول یکی از بزرگ‌ترین بازارهای ادویه‌جات جهان است که می‌توانید انواع ادویه‌جات، شیرینی‌ها، خشکبار، خاویار، عسل، مواد غذایی، آجیل و میوه خشک، طلا و جواهرات، و سایر محصولات را از آن خریداری کنید.

3. بازار ادویه استانبول چه ساعاتی باز است؟

بازار ادویه و گیاهان دارویی استانبول در کلیه روزهای هفته از ۸ صبح تا ۷ بعد از ظهر، باز است به جز در روزهای شنبه که کمی دیرتر یعنی در ساعت ۷:۳۰ بعد از ظهر بسته می‌شود. این بازار همچنین در روزهای یکشنبه و اول ژانویه از ۹:۳۰ صبح تا ۷ بعد از ظهر باز است؛ البته در تعطیلات مذهبی و روز جمهوری انتظار باز بودن بازار بزرگ و تاریخی ادویه استانبول را نداشته باشید.

4. شلوغ ترین ساعات بازار ادویه استانبول چه ساعتی است؟

بازار ادویه استانبول در روزهای تعطیل و در بعد از ظهر و شب شلوغ‌تر از هر وقت دیگری است.

5. فاصله بازار بزرگ استانبول تا بازار ادویه چقدر است؟

این دو بازار در فاصله نسبتاً نزدیکی از هم و در منطقه فاتح قرار دارند و به طور معمول با حدود 10 تا 15 دقیقه پیاده‌روی می‌توانید از بازار بزرگ به بازار ادویه برسید.

دیدگاه خود را ثبت کنید

نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید:

لیست نظرات

مقایسه پروژه ها