1402/01/20
211

مسجد رستم پاشا در ترکیه کجاست؟

شهر استانبول، یک شهر با تاریخی غنی از لحاظ فرهنگی و معماری است که هر کدام از نقاط آن گنجینه‌های بی‌پایانی از زیبایی و تاریخ را در خود دارند. یکی از جواهرهای دیدنی در قلب قسمت قدیمی این شهر، مسجد رستم پاشا است؛ این مسجد به عنوان یکی از شاهکارهای معماری عثمانی شناخته می‌شود که تاریخچه فرهنگی آن از دوران حکومت رستم پاشا، یکی از وزیران بزرگ عثمانی، آغاز می‌شود. در این مقاله، به بررسی اجمالی از زیبایی‌ها و تاریخچه مسجد رستم پاشا در استانبول خواهیم پرداخت.

تاریخچه مسجد رستم پاشا ترکیه

رستم پاشا طی دوران وزارت خود به‌عنوان وزیر و سرپرست امور سیاسی، با ازدواج با دختر سلطان سلیمان، تأثیرگذاری خود را به اوج رساند. او در تلاش برای حفظ قدرت، پسر ولیعهد سلطان را از بین برد و به‌عنوان یکی از مهمترین مردان دولت عثمانی مطرح شد؛ البته به دلیل اتهامات عمومی و نفرت جمعی، برای مدت کوتاهی مجبور به کناره‌گیری  از وزارت بود اما سپس با مداخله دوباره به وزارت بازگشت.

به طور کلی رستم پاشا با ایجاد خیریه‌ها و پروژه‌های عمومی، تلاش کرد تا تصویر خود را جبران کند. او تعدادی مسجد و کاروانسرا به نام خود بنا کرد که در میان آنها مسجد رستم پاشا به‌عنوان یکی از شاهکارهای معماری و باشکوه ترین مسجد استانبول به یاد مانده است. او همچنین به دنبال ایجاد منابع درآمد برای مسجد بود تا در طول زمان بتواند میراث خود را حفظ کند.

محل قرارگیری مسجد رستم پاشا کجاست؟

مسجد رستم پاشا در منطقه شلوغ امینونو واقع شده و در کنار خیلج شاخ طلایی قرار دارد؛ در واقع این مسجد در تاهتاکاله، یکی از بنادر تجاری مهم در بخش قدیمی استانبول، قرار گرفته است. به طور دقیق تر، مسجد رستم پاشا در انتهای یک خیابان بلند و قدیمی استانبول، یعنی اوزن کارسی (لانگ مارکت) بنا شده که یک یادگار از دوران بیزانس است. موقعیت آن در فاصله 400 متری از مسجد جدید استانبول و 200 متری بازار مصری‌ها، نزدیکی آن را به این مکان‌های مهم نشان می‌دهد. همچنین، این مسجد در حدود یک کیلومتری پل گاتالا و مسجد توپکاپی واقع شده است، که با پیاده‌روی 20 دقیقه می‌توان به آن‌ها دسترسی پیدا کرد.

از نظر فاصله، مسجد رستم پاشا استانبول تا فرودگاه گوکچن، 45 کیلومتر (حدود یک ساعت و 10 دقیقه) و تا فرودگاه آتاتورک 23 کیلومتر (حدود 23 دقیقه) فاصله دارد. برای رسیدن به این مسجد، می‌توانید از ایستگاه تراموا امینونو شروع کنید؛ در این ایستگاه پیاده شده و از کنار مسجد جدید (Yeni Camii) و ورودی بازار ادویه استانبول عبور کنید. وقتی به کافی‌شاپ ترکی "مهمت افندی کوروکهوچی" برسید، به راست تغییر مسیر دهید.
در انتهای خیابان اوزن کارسی (لانگ مارکت) که قدیمی‌ترین خیابان استانبول است، در سمت راست ورودی کوچکی به مسجد رستم پاشا واقع شده است. برای رسیدن به این ورودی، باید از پله‌ها بالا بروید.

معماری مسجد رستم پاشا

مسجد رستم پاشا یک پروژه معماری و کاشی‌کاری بزرگ است که تحت تأثیر ثروت شخصی، اقتدار دولتی و ارتباطات مذهبی قرار گرفته است. سلطان سلیمان و رستم پاشا به‌عنوان نمایندگان اسلام در دولت عثمانی، این ارتباط را تقویت کرده و آن را در مسجد رستم پاشا بازتاب داده‌اند. این مسجد، میراثی از دوران آنها و نشان‌دهنده مدیریت درخشان دولتی، تمایل به جلب وفاداری مردم و پایبندی به اصول مذهبی است.

رستم پاشا به ترویج تولید داخلی و اقتصادی مستقل توجه ویژه‌ای داشت و حتی تلاش کرد که واردات کاشی‌های ایزنیک را محدود کرده و صنعت تولید داخلی را ترویج دهد؛ برای همین از طراحان معروف مانند کارا میمی حمایت کرد و الگوهای طراحی گل‌های زیبا را در کاشی‌کاری مسجد رستم پاشا به‌کار برد. رنگ‌های زنده، طرح‌های گل‌دار و هنر کاشی‌کاری ایزنیک، این مسجد را از سایر آثار معماری عثمانی متمایز می‌کنند.

از دیگر ویژگی‌های مسجد رستم پاشا می‌توان به پلان هشت‌ضلعی، مناره و گنبد مرکزی، نیم‌گنبدها، ستون‌های هشت‌ضلعی با نام "پای فیل"، درب‌های کنده‌کاری و تزیینات طلاکاری اشاره کرد. این مسجد در تاریخ به آتش‌سوزی و زلزله دچار آسیب شده، اما بازسازی شده و در سال‌های اخیر نیز مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است. در مجموع مسجد رستم پاشا با ترکیب هنر، معماری و تأثیرات اقتصادی، نمونه‌ای از یک پروژه چندوجهی است که نه تنها به بهره‌وری مذهبی بلکه به ترویج اقتصاد داخلی و توسعه هنرهای محلی نیز می‌پردازد.

نحوه بازدید از مسجد رستم پاشا در ترکیه

می‌توانید هر روز از ساعت 10 صبح تا 6 عصر مسجد رستم پاشا را بازدید کنید اما در اوقات نماز، درهای آن بسته است. ورود به مسجد برای تمام بازدیدکنندگان، از جمله مسلمانان و غیرمسلمانان، رایگان است؛ با این حال، این مسجد از کمک‌های مالی بازدیدکنندگان استقبال می‌کند.

هنگام ورود به مسجد، لطفاً صحبت‌هایتان را آرام و مودبانه انجام دهید و در صورت عکس‌گرفتن، فلش دوربین را خاموش کنید. همچنین حواستان به این نکته باشد که در حین نماز، با دیگر بازدیدکنندگان برخورد نکنید و از راه رفتن در مقابل نمازگزاران خودداری کنید. پیشنهاد می‌شود که حین بازدید از مسجد، کفش‌های خود را قبل از ورود تا مسجد درآورید؛ این عملی الزامی است تا فرش‌ها تمیز باقی بمانند. همچنین، در انتخاب لباس مناسب برای ورود به مسجد، مودبانه عمل کنید.

سخن آخر

در این مطلب از استانبول سرویس در معرفی مسجد رستم پاشا، بیان شد که این مسجد با تاریخ و معماری خود، یکی از جاهای دیدنی استانبول است که بازدیدکنندگان را به گذر از زمان باستان تا امروز می‌برد. این مسجد که در قلب منطقه امینونو واقع شده و همراه با محیطی آرام و زیبا به گردشگران آرامش می‌بخشد، نه تنها بخاطر معماری متمایز و زیبای خود بلکه به خاطر هماهنگی با اطراف و ارتباط نزدیک با جاذبه‌های دیگر اطراف آن، مانند مسجد جدید و بازار مصری‌ها، جاذبه‌ای فراتر از یک مکان مذهبی به شمار می‌رود. لازم به ذکر است که شما میتوانید با خیال راحت برای خرید ملک در ترکیه به ما اعتماد کنید.

دیدگاه خود را ثبت کنید

نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید:

لیست نظرات

مقایسه پروژه ها