1402/06/07
108

مهاجرت به کشور ترکیه

ترکیه یک کشور توریستی است که از لحاظ تنوع فرهنگی، امکانات تحصیلی و اجتماعی در سطح کشورهای اروپایی قرار دارد. با این حال، هزینه زندگی در این کشور نسبت به کشورهای اروپایی مقرون به صرفه تر است. در سال های اخیر، تبلیغات مهاجرت به ترکیه به حدی افزایش یافته است که به هر کسی پیشنهاد می شود که برای اقامت در این کشور تلاش کند. با این حال، برای مهاجرت به ترکیه نیاز به تحقیقات بیشتری دارید تا جزئیات را بدانید.

معمولا مردم با اهداف مختلفی از قبیل سرمایه گذاری، تحصیل، کار و یا ازدواج، قصد مهاجرت به ترکیه دارند. ترکیه یکی از بهترین کشورها برای مهاجرت ایرانیان است زیرا در این کشور، دین اسلام شناخته شده و سبک زندگی و فرهنگ مردم شباهت زیادی به ایران دارد.

در مقایسه با کشورهای دیگر ترکیه شرایط راحتری برای دریافت اقامت، وجود دارد. بر اساس گزارشات اخیر، مهاجرت به ترکیه در چند سال اخیر رشد چشمگیری داشته است زیرا این کشور از نظر وضعیت اقتصادی، تحصیلی، سرمایه گذاری و ... در وضعیت مناسبی قرار دارد.

 

بیان شرایط مهاجرت به ترکیه

 

برای مهاجرت به کشور ترکیه، شرایط مختلفی وجود دارد که بسته به روش انتخابی برای مهاجرت، متفاوت خواهند بود. با این حال، برخی از شرایط کلی برای مهاجرت به این کشور یکسان هستند. 

•    شرایط کلی مهاجرت به ترکیه
به عنوان مثال، داشتن تمکن مالی برای تامین مخارج زندگی پس از مهاجرت، تقریباً برای همه روش‌های مهاجرت لازم است. درصورتیکه شخص متقاضی دارای شغل مناسبی همراه با درآمد قابل قبول باشد نیازی به ارائه گواهی تامین مالی نیست.
علاوه بر شرایط فوق، ارائه مدرک زبان ترکی برای برقراری ارتباط با مردم محلی، نداشتن سوابق جنایی، بیمه، ارائه پاسپورت و ... نیز از شرایطی هستند که برای اخذ اقامت در ترکیه لازم است.

 

•    مدت زمان دریافت اقامت دائم
در روش تحصیلی، مدت زمان مورد نیاز برای دریافت اقامت دائم پس از پایان دوره تحصیلی و یک سال کار در ترکیه، 5 سال است. در روش کاری، متقاضیان باید ابتدا جاب آفر در ترکیه پیدا کنند و پس از 5 سال کار، می‌توانند درخواست دریافت اقامت دائم را ارائه دهند. در روش سرمایه‌گذاری، می‌توان با خرید اوراق قرضه دولتی، سپرده‌گذاری و یا سرمایه‌گذاری در برخی صنایع در ترکیه، اقامت دائم را پس از 8 سال اخذ کرد.


شرایط و شیوه های مختلف مهاجرت به کشور ترکیه
برای مهاجرت به کشور ترکیه، مانند کشورهای دیگر، روش‌های مختلفی وجود دارند که افراد بسته به شرایط خود، یکی از این روش‌ها را برای مهاجرت به این کشور انتخاب می‌کنند. در ادامه به بررسی هر یک از این روش‌های مهاجرتی خواهیم پرداخت:

•    مهاجرت تحصیلی به ترکیه
 افراد می‌توانند با اخذ پذیرش، از دانشگاه‌های ترکیه، ویزای تحصیلی بگیرند و بعد از پایان دوره تحصیلی و یک سال کار در ترکیه، می‌توانند درخواست، اقامت دائم را ارائه دهند. برای اخذ ویزای تحصیلی، نیاز به پذیرش تحصیلی و ثبت نام در دانشگاه دارید.

•    مهاجرت کاری به ترکیه
 افراد می‌توانند با پیدا کردن شغل دائم و قانونی در ترکیه، پس از 5 سال کار در این کشور، درخواست، دریافت اقامت دائم را ارائه دهند. برای اخذ اقامت در ترکیه از طریق مهاجرت کاری، نیاز به عقد قرارداد کاری با کارفرما دارید.

•    سرمایه‌گذاری در ترکیه
متقاضیان می‌توانند با خرید اوراق قرضه دولتی، سپرده‌گذاری و یا سرمایه‌گذاری در برخی صنایع در ترکیه، پس از 8 سال، اقامت دائم را اخذ کنند. برای اخذ اقامت در ترکیه از طریق سرمایه‌گذاری، نیاز به داشتن سرمایه کافی و ثبت شرکت یا خرید ملک در ترکیه دارید

•    خرید ملک در ترکیه
 افراد می‌توانند با خرید ملک در ترکیه، پس از حدود 3 سال، درخواست دریافت اقامت دائم را ارائه دهند.

•    مهاجرت از طریق ازدواج در ترکیه
 اشخاص از طریق ازدواج با یک شهروند ترکیه، می‌توانند درخواست دریافت اقامت دائم را ارائه دهند. برای اخذ اقامت در ترکیه از طریق ازدواج با یکی از شهروندان ترکیه، در این روش می بایست، ازدواج با یک شهروند ترکیه رسماً ثبت شده باشد.

•    مهاجرت با استفاده از تولد فرزند در ترکیه
 والدین با داشتن فرزندی که در ترکیه به دنیا آمده باشد، می‌توانند درخواست دریافت اقامت دائم را ارائه دهند.

•    مهاجرت از طریق پناهندگی به ترکیه
 افراد می‌توانند در صورتی که، تحت پناهندگی در ترکیه قرار داشته باشند، پس از 5 سال، اقامت دائم را اخذ کنند.
در کل، برای اخذ اقامت در ترکیه، شرایطی مانند عدم داشتن سوابق جنایی، ارائه گواهی تامین مالی، ارائه مدارک پزشکی و... نیز لازم است.

 

اقامت های مختلف در ترکیه

 

در کشور ترکیه، برای دریافت اقامت، کارتی به نام "کارت کیملیک" صادر می‌شود. این کارت به افرادی که اقامت ترکیه را دریافت کرده‌اند، اعطا می‌شود. این کارت، توسط اداره مهاجرت و شهروندی ترکیه صادر می‌شود و بستگی به شرایط قانونی و دولتی دارد.

دارندگان کارت کیملیک، اجازه اقامت در ترکیه را دارند. با این حال، این کارت به معنای برخورداری از مزایای شهروندی نیست و دارای محدودیت‌هایی است. همچنین، دارندگان این کارت برای کار کردن در ترکیه، باید جداگانه مجوز کار دریافت کنند.
انواع اقامت‌هایی که در ترکیه وجود دارند عبارتند از:

- اقامت توریستی
- اقامت تحصیلی
- اقامت از طریق کار
- اقامت از طریق خرید ملک
- اقامت از طریق سرمایه‌گذاری
- اقامت از طریق ثبت شرکت
- اقامت از طریق ازدواج
- اقامت از طریق پناهندگی


 

مراحل مهاجرت به ترکیه

 

 

مراحل مهاجرت به ترکیه بستگی به روشی دارد که متقاضیان قصد دارند از آن طریق مهاجرت کنند. به طور کلی، مراحل مهاجرت به ترکیه شامل مراحل زیر است:

1. انتخاب مسیر مهاجرتی: اولین مرحله برای مهاجرت به ترکیه، انتخاب روش مهاجرتی است که بهترین گزینه برای شما است.

2. ورود به خاک ترکیه: پس از این که روش مهاجرتی را انتخاب کردید، باید وارد ترکیه شوید. این مرحله با توجه به روش مهاجرتی ممکن است از 3 روز تا 3 ماه طول بکشد.

3. اقدامات لازم برای درخواست مجوز اقامت: برای ادامه دریافت اقامت قانونی در ترکیه، باید مجوز اقامت ترکیه را دریافت کنید. در این مرحله متقاضیان باید اقدامات لازم را بسته به روش مهاجرتی خود انجام دهند. درخواست اقامت در ترکیه تنها توسط متقاضی و یا نماینده قانونی وی، به صورت آنلاین انجام می‌گیرد.

به طور دقیق تر، مراحل درخواست مجوز اقامت به صورت آنلاین به شرح زیر است:

- تماس با مرکز برنامه iResidence: قبل از انقضای تاریخ ویزای خود، در هنگام ورود به ترکیه بهتر است با مرکز برنامه تماس داشته باشید و درخواست خود را ثبت نمایید.
- تهیه بیمه سلامت ترکیه: برای درخواست مجوز اقامت ترکیه، باید بیمه سلامت ترکیه را تهیه کنید.
- رزرو وقت در دفاتر مهاجرتی دولتی: بهتر است بهترین تاریخ را برای مراجعه به دفاتر مهاجرت دولتی رزرو کنید.
- دریافت PDF ثبت نام: پس از رزرو وقت، باید ثبت نام PDF را به همراه شماره درخواست و تاریخ رزرو شده در ترکیه از طریق ایمیل دریافت کنید.
- مصاحبه: در مرحله بعدی باید در مصاحبه شرکت کنید. این مصاحبه در روزهای خاصی برگزار می شود. مهاجرت دولتی Göç İdares برگزار می‌شود. افراد باید با مدارک و پاسپورت در این مصاحبه شرکت کنند و هزینه دولتی e-ikamet را پرداخت کنند

 


 

سخن آخر
در مهاجرت به ترکیه می توان از مزایایی همچون، آب و هوای مناسب، اجاره مقرون به صرفه، خدمات درمانی پیشرفته، حمل و نقل ایده آل، هزینه های زندگی مقرون به صرفه، سیستم آموزشی مناسب، تابعیت دوگانه بهره برد.
مهاجرت به ترکیه دارای قوانین و مقرراتی است که برای تسهیل امور اقامت، بهتر است با وکلا و متخصصان مجرب مشورت نمایید. در مجموعه استانبول سرویس، کارشناسان حقوقی و مشاوره آماده پاسخگویی به سوالات و ابهامات شما در خصوص مهاجرت به ترکیه هستند. می توانید با مراجعه حضوری یا تماس تلفنی با مشاوران ما، مشاوره رایگان دریافت کنید.

 

دیدگاه خود را ثبت کنید

نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید:

لیست نظرات

مقایسه پروژه ها