منطقه اورتاکوی استانبول

 یکی از محبوب‌ترین، شیک‌ترین و البته پر جنب و جوش‌ترین محله‌های استانبول، "منطقه اورتاکوی" است که به جرئت می‌توان آن را نگینی در ساحل بسفر دانست! بله این محله ساحلی در قلب منطقه بشیکتاش و نزدیک به بسفر قرار گرفته است. اگر بخواهیم کمی دقیق‌تر بگوییم اورتاکوی در قسمت اروپایی استانبول و دقیقاً زیر پل بسفر قرار دارد و به واسطه طبیعت زیبا، تاریخ غنی و فضای پر جنب و جوشش حسابی محبوب است.

تاریخچه منطقه اورتاکوی استانبول

امروزه منطقه اورتاکوی استانبول در میان مردم بومی و توریست‌ها محبوبیت زیادی دارد و به عنوان یکی از دیدنی‌ترین جاذبه های گردشگری استانبول شناخته می شود؛ مخصوصاً که قدم زدن در امتداد ساحل اورتاکوی و تماشای منظره خیره‌کننده و چشم‌نواز پل بسفر و کاخ دولما باغچه حس و حالی وصف‌ناپذیر به آدمی می‌دهد! 
البته همسایگی اورتاکوی با محله‌های خاص و معروفی همچون "ببک" و "اتیلر" و همین طور قرار گرفتن آن در نزدیکی مرکز خرید و برج‌های زورلو سنتر باعث شده که این منطقه برای اجاره و خرید آپارتمان در استانبول کاملاً ایده‌آل و مطلوب باشد. با این تفاسیر اگر قصد سکونت در یکی از بهترین مناطق استانبول را دارید یا اینکه به دنبال محله‌ای مناسب برای سرمایه‌گذاری هستید؛ ما در استانبول سرویس کلیه خدمات مشاوره‌ای برای خرید ملک در ترکیه را در اختیارتان می‌‌گذاریم.
گذشته از همه این‌ها، تاریخچه محله اورتاکوی بسیار مفصل‌تر از این حرف‌ها است و شهرت و محبوبیت آن به دوران امپراطوری روم بر می‌گردد که در آن دوران، منطقه اورتاکوی را به عنوان یک بندرگاه مهم می‌شناختند؛ البته بعدتر و در دوره عثمانی، اورتاکوی که یک دهکده ماهیگری کوچک بود به محلی برای اقامت سفیران خارجی و افراد ثروتمند تبدیل شد و در آن قصرها و عمارت‌های متعددی را احداث کردند.
بعد از گذشت این همه زمان، اورتاکوی به دلیل جاذبه‌های فراوانش هنوز هم در بین مردمان محلی ترکیه و گردشگران خارجی فوق‌العاده محبوب است؛ مخصوصاً شب‌های اورتاکوی که طرفداران پر و پا قرص خودش را دارد! دلیلش هم به وجود سرگرمی‌های فراوان مانند کلوپ‌ها، رستوران‌ها و کافه‌ها، مغازه‌ها، فروشگاه‌هایی برای خرید سوغاتی و غذاهای لذیذ و دلچسب خیابانی همچون "کومپیر" مربوط می‌شود.

دسترسی به اورتاکوی

برای دسترسی به منطقه اورتاکوی در استانبول راه‌های زیادی وجود دارد اما اگر به دنبال آسان‌ترین و البته مقرون به صرفه‌ترین روش ممکن هستید، بدون شک می‌توانید از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید که شامل گزینه‌های زیر است:

  • اتوبوس: با استفاده از خط اتوبوس 40T که از میدان تکسیم حرکت می‌کند و از خیابان‌های استقلال و عبدل‌العزیز پاشا می‌گذرد، براحتی می‌توانید به اورتاکوی بروید؛ علاوه بر این خط 42 T هم از کاباتاش به سمت اورتاکوی می‌رود و در صورت تمایل می‌توانید از خط اتوبوس استفاده کنید؛ 
  • مترو: خط مترو M2 از ایستگاه "ینی کاپی" به سمت "هالکالی" حرکت می‌کند و با سوار شدن در این خط مترو، در ایستگاه شیشلی پیاده می‌شوید و آن‌گاه می‌توانید از خطوط اتوبوس 40 T یا   42T برای رفتن به اورتاکوی استفاده کنید؛ 
  • کشتی: اگر قصد دارید با کشتی به محله اورتاکوی در استانبول بروید مسیر شما از محله‌های کاباتاش یا امینونو می‌گذرد؛ به این ترتیب فرصتی عالی برای دیدن مناظر شهر از روی آب نصیبتان می‌شود؛

از همه این‌ها که بگذریم اگر علاقه چندانی به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی ندارید، همواره می‌توانید از تاکسی یا ماشین شخصی استفاده کنید؛ مخصوصاً که تاکسی‌ها براحتی شما را از هر نقطه استانبول به اورتاکوی می‌برند. در مورد ماشین شخصی هم می‌توانید در مسیر خود از پل بوغاز یا تونل اوراسیا گذر کنید و این‌گونه از تنگه بسفر رد شوید. علاوه بر این، در اورتاکوی پارکینگ‌های عمومی زیادی وجود دارد و صرف نظر از اینکه ماشین شخصی خود را می‌رانید یا از خدمات اجاره خودرو در استانبول استفاده می‌کنید؛ دغدغه‌ای بابت محل پارک نخواهید داشت.

جاذبه های محله اورتاکوی 

خیابان اصلی اورتاکوی که منتهی به ساحل است، دارای فضایی بازارگونه است که تمام نیازهای خرید اهالی محله از آنجا رفع می شود ، این محله دارای یک فروشگاه میگروس بزرگ میباشد که در کنار خیابان اصلی اورتاکوی قرار گرفته همچنین یکی از بزرگترین شعبات نمایندگی تویوتا نیز در اورتاکوی قرار دارد.
می توانید در اطراف میدان اورتاکوی قدم بزنید، شاهد جمعیت زیاد در اطراف میدان باشید و برای استراحت ،  یک چای و قهوه ترک در کافه ها و رستوران های متعدد ساحلی میل بفرمایید.
میدان و مسجد اورتاکوی در قلب شهر قرار دارد. حتی مردم محلی این منطقه خوردن کومپیر در کافه های این شهر با منظره ی زیبا از بسفر را می پسندند.

اماکن تاریخی محله اورتاکوی 

  • مسجد اورتاکوی

زیباترین و معروف ترین ساختمان هایی که میتوانید در اورتاکوی ببینید مسجد اورتاکوی است که همه آن را به نام مسجد مجیدیه می شناسند.این مسجد واقع در میدان اسکله ساحلی ودر مجاورت آب های بسفر، در ابتدا در قرن هجدهم ساخته شده است. بعدها، در قرن نوزدهم، مسجد فعلی، به دستور سلطان عبدالمجید اول و توسط معماران (پدر و پسر) Garabet Amira Balyan و Nigoğayos Balyan به سبک نئوباروک طراحی شد،این بنا تاریخی از قایق های عبوری به خوبی قابل مشاهده است.

  • کلیسای Surp Krikor Lusavori

کلیسای که مربوط به دوران بیزانس که یکی از زیباترین و معروف ترین کلیساهای استانبول می باشد. این کلیسا بین سال های ۱۸۳۷ -۱۸۳۸ با معماری مشابه با آب انبار باسیلیا تاسیس شده است.

  • میدان اورتاکوی

یکی از معروف ترین میدان های استانبول می باشد که رستوران، بار، کافه و مغازه های زیادی اطراف آن وجود دارد که نمایی زیبا در شب و در طول هفته دارد میدان اصلی شهر است که درآن فواره و آبنمای داماد ابراهیم پاشا در این میدان قرار دارد و مربوط به قرن ۱۸میلادی است.
بازارهای خیابانی نیز در اورتاکوی محبوب هستند و هر در روز هفته پر از جمعیتی است که از قدم زدن دراین بازارهای خیابانی و خرید انواع صنایع دستی، سوغاتی، کتاب های دست دوم و بسیاری از تفریحات لذت می برند.
شب های تابستانی اورتاکوی سرگرمی های زیادی دارد با کلوب های معروفی که در اورتاکوی و ببک است.

ازجمله مکان های جذاب ببک

  • مدرسه کاباتاش مربوط به زمان عثمانی
  • رستوران Feriye که به عنوان مطبخ برای سلطان استفاده میشده است.
  • اسکله کوچکی که اورتاکوی را به همسایه هایش وصل میکند که در قسمت آسیایی استانبول قرار دارد.

دیدگاه خود را ثبت کنید

نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید:

لیست نظرات

مقایسه پروژه ها