1402/06/06
142

مراحل دریافت پاسپورت ترکیه

 دلایل محبوبیت دریافت پاسپورت ترکیه

علاوه بر جاذبه‌های گردشگری، مزایای دیگری نیز وجود دارد که باعث شده، افراد مختلفی به دنبال اخذ پاسپورت ترکیه هستند.
 
این مسائل شامل ارزش بالای پاسپورت ترکیه، تحصیلات رایگان برای شهروندان، کیفیت زندگی بهتر و کمتر بودن هزینه‌های زندگی نسبت به کشورهای اروپایی و همچنین امکان ایجاد هویت جدید با گرفتن پاسپورت ترکیه است. بسیاری تلاش می‌کنند با اخذ پاسپورت ترکیه، به کار و تحصیل در این کشور بپردازند و از حقوق شهروندی آن بهره‌مند شوند.

دریافت پاسپورت ترکیه
پاسپورت ترکیه به دلیل مزایای فراوان آن، جذابیت بسیاری را برای افرادی که به دنبال دریافت پاسپورت هستند، به خود اختصاص داده است.

•    مزایا دریافت پاسپورت ترکیه
 
از جمله این مزایا می‌توان به آسانی دریافت پاسپورت، اخذ پاسپورت برای همسر و فرزندان زیر 18 سال، امکان دوتابعیتی، عدم نیاز به حضور در کشور ترکیه برای دریافت پاسپورت، قابلیت تغییر نام و نام خانوادگی در هنگام دریافت پاسپورت، اشاره کرد.
 
لذا دریافت پاسپورت ترکیه به‌نوعی بهترین راه اخذ اقامت آمریکا برای کسانی است که در حالت عادی نمی‌توانند ویزای ایالات متحده را دریافت کنند.

انواع مختلف پاسپورت ترکیه
در ترکیه، سه نوع پاسپورت وجود دارد که شامل موارد زیر می‌شوند:

۱. پاسپورت عادی:
این نوع پاسپورت برای شهروندان عادی صادر می‌شود. افرادی که می‌خواهند به عنوان توریست یا مسافر به کشورهای دیگر سفر کنند، از این نوع پاسپورت استفاده می‌کنند. پاسپورت عادی برای سفر به کشورهای دوست و همسایه ترکیه مانند بلغارستان، گرجستان، آذربایجان و ... معتبر است.

۲. پاسپورت خدماتی:
این نوع پاسپورت برای افرادی صادر می‌شود که به عنوان کارمندان دولتی یا خدماتی در خارج از کشور کار می‌کنند. معمولاً کارکنان دیپلماتیک و دیگر مقامات دولتی از این نوع پاسپورت برای سفر به کشورهای دیگر به منظور انجام وظایف خدماتی و دولتی استفاده می‌کنند.

۳. پاسپورت دیپلماتیک:
این نوع پاسپورت برای اعضای دیپلماتیک و مقامات دولتی صادر می‌شود. پاسپورت دیپلماتیک برای سفر به کشورهای دیگر به منظور انجام وظایف دیپلماتیک و سیاسی معتبر است. این پاسپورت‌ها به صورت خاص برای افرادی است که در ارتباط با امور خارجی و دیپلماسی فعالیت دارند.

•    پاسپورت‌های طلایی و اختصاصی
همچنین در ترکیه، پاسپورت‌های طلایی و اختصاصی نیز وجود دارند که به صورت محدود و برای افراد خاص صادر می‌شوند
پاسپورت طلایی برای افرادی است که میزان قابل توجهی از سرمایه خود را در این کشور سرمایه‌گذاری می‌کنند و پاسپورت اختصاصی برای افرادی است که به دلیل وظایف خاص دولتی یا برای انجام اهداف خاصی به این کشور سفر می‌کنند، مانند ورزشکاران حرفه‌ای، هنرمندان و ... که نیاز به یک پاسپورت خاص دارند.

مقایسه انواع پاسپورت در ترکیه از نظر کاربرد
در کل، پاسپورت عادی در ترکیه بیشترین استفاده را دارد و برای سفر به بیشتر کشورهای دنیا معتبر است. برای صدور پاسپورت در ترکیه، باید به سفارت مراجعه کرده و مدارک لازم را تهیه کرده و مبلغ مربوطه را پرداخت کنید
به علاوه، ممکن است برای صدور پاسپورت اختصاصی یا طلایی، شرایط خاصی لازم باشد که باید با دفاتر مربوطه، تماس بگیرید.

نحوه دریافت پاسپورت ترکیه
روش‌های دریافت پاسپورت ترکیه عبارتند از:

۱. سرمایه‌گذاری: این روش شامل سپرده‌گذاری حداقل به مبلغ ۵۰۰ هزار دلار در بانک‌های ترکیه به مدت سه سال است. با این روش، می‌توانید پس از گذشت سه سال، پاسپورت ترکیه‌ای خود را دریافت کنید.

۲. خرید ملک و مستغلات: در این روش، باید ملک یا مستغلاتی با حداقل ارزش ۴۰۰ هزار دلار در ترکیه خریداری شود. این ملک یا مستغلات حداقل برای سه سال نباید فروخته شود و در صورت رعایت این شرط، می‌توانید پس از گذشت سه سال، پاسپورت ترکیه‌ای خود را دریافت کنید.

۳. اقامت موقت: با این روش، می‌توانید برای مدت ۵ الی ۸ سال در ترکیه اقامت کنید. برای دریافت این نوع اقامت، باید مدارک مربوطه را تهیه و به دولت ترکیه ارائه کنید.

۴. اقامت کاری: در این روش، باید به صورت مستمر بیمه و مالیات پرداخت کنید و در یکی از شرکت‌های ترکیه کار کنید. پس از پرداخت هزینه‌های مربوطه و گذشت پنج سال، می‌توانید پاسپورت ترکیه‌ای خود را دریافت کنید.

۵. ثبت شرکت: در صورت ثبت شرکت در ترکیه، می‌توانید به عنوان مدیر شرکت در این کشور فعالیت کنید و پس از پرداخت هزینه‌های مربوطه، می‌توانید پاسپورت ترکیه‌ای خود را دریافت کنید.

۶. ازدواج با تبعه ترک: در صورت ازدواج با یک تبعه ترک، می‌توانید اقامت موقت در ترکیه دریافت کنید و پس از پنج سال، می‌توانید پاسپورت ترکیه‌ای خود را دریافت کنید.

لطفاً توجه داشته باشید که برای هر یک از روش‌های فوق، مدارک و شرایط خاصی لازم است که باید با دفتر مهاجرت و شهروندی ترکیه مشورت کنید. همچنین ممکن است هزینه‌های مربوط برای هر یک از روش‌ها متفاوت باشد.

مدارک دریافت پاسپورت ترکیه
برای دریافت پاسپورت ترکیه، افراد بالای ۱۸ سال باید مدارک زیر را تهیه کنند:

• اصل گذرنامه‌ی خود و همراهان که حداقل یک سال از اعتبار آن باقی مانده باشد (شامل همسر و فرزندان).
• 
در صورت متاهل بودن، ارائه سند ازدواج با ترجمه به زبان ترکیه‌ای و تایید سفارت ایران در ترکیه.
• 
در صورت متارکه کردن، ارائه سند طلاق با ترجمه به زبان ترکیه‌ای و تایید سفارت ایران در ترکیه.
• 
گواهی عدم سوء پیشینه در ترکیه و ایران (در بسیاری از پرونده‌ها نیاز به ارائه این مدرک نمی‌باشد، مگر اینکه مسئول مربوطه پرونده شما در جریان اخذ شهروندی تاکید بر گرفتن آن داشته باش).
• 
اصل و کپی شناسنامه‌ی متقاضی و همراهان.
• 
ارائه گواهی سلامت
• 
تمکن مالی (در بسیاری از موارد، این برگه نیاز نیست ولی بهتر است، آماده شود). تمکن مالی باید حداقل ۱ ماه اعتبار داشته باشد.

توجه داشته باشید که ممکن است برای موارد خاص دیگری نیز نیاز به مدارک اضافی باشد که بهتر است با دفتر مهاجرت و شهروندی ترکیه مشورت کنید. همچنین اگر درخواست شما برای اخذ شهروندی توسط مسئولین مربوطه تایید شود، ممکن است مدارک اضافی از شما درخواست شود.

مراحل دریافت پاسپورت ترکیه
مراحل درخواست پاسپورت ترکیه عبارتند از:

۱. تحقق شروط لازم: قبل از شروع فرآیند درخواست پاسپورت، اطمینان حاصل شود که شما شروط و مقررات مورد نیاز برای درخواست پاسپورت را دارا هستید، مانند داشتن تمامی مدارک لازم و اطلاع از الزامات فرآیند.

۲. حاضر کردن مدارک لازم: مدارک لازم برای درخواست پاسپورت را جمع آوری و آماده کنید. این مدارک ممکن است شامل اصل و کپی گذرنامه، گواهی ازدواج یا طلاق (اگر متاهل یا متارکه هستید)، شناسنامه و گواهی تولد و سایر مدارک مورد نیاز باشد.

۳. پرداخت هزینه‌های لازم برای خدمات دولتی: هزینه‌های مربوط به درخواست پاسپورت را پرداخت کنید. هزینه‌ها شامل هزینه صدور پاسپورت و هر گونه هزینه اضافی ممکن است.

۴. ثبت درخواست از طریق فرمانداری محل سکونت: برای درخواست پاسپورت، باید به نزدیک‌ترین فرمانداری یا اداره مهاجرت ترکیه در منطقه سکونت خود مراجعه کنید و درخواست خود را ثبت کنید.

۵. انجام مرحله ملاقات و مصاحبه حضوری: پس از ثبت درخواست، ممکن است برای شما نوبتی برای ملاقات و مصاحبه حضوری تعیین شود. در این مرحله، مسئولان ممکن است سوالاتی از شما بپرسند و اطلاعات لازم را از شما دریافت کنند.

۶. تایید و صدور پاسپورت: پس از تکمیل مراحل قبلی و احراز هویت شما، پاسپورت ترکیه‌ای شما تایید و صادر خواهد شد. سپس می‌توانید آن را دریافت کنید.

توجه داشته باشید که ممکن است برخی از مراحل مرتبط با درخواست پاسپورت ترکیه برای شهروندان خارجی متفاوت باشد و برخی از مدارک اضافی نیاز باشد. بهتر است با دفتر مهاجرت و شهروندی ترکیه یا سفارت ترکیه در کشور محل اقامت خود مشورت کنید.

سخن آخر
در مراحل دریافت پاسپورت ترکیه، شما باید مدارک لازم را جمع‌آوری کرده، به فرمانداری یا اداره مهاجرت محل سکونتتان مراجعه کرده و درخواست خود را ثبت کنید. سپس ممکن است برای ملاقات و مصاحبه حضوری دعوت شوید و پس از تأیید هویت، پاسپورت ترکیه‌ای خود را دریافت کنید
همچنین باید هزینه‌های مربوط به خدمات دولتی را پرداخت کنید. توصیه می‌شود که قبل از شروع این فرآیند، با مراجعه به مقامات مربوطه و اطلاعات دقیق از مراحل و مدارک لازم، مطلع شوید.

 

 

 

دیدگاه خود را ثبت کنید

نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید:

لیست نظرات

مقایسه پروژه ها