1402/06/07
103

قانون جدید اخد شهروندی ترکیه

در چند سال اخیر، با توجه به شرایط اقتصادی در ایران، بسیاری از مردم ایران تصمیم به مهاجرت به کشور ترکیه و اخذ شهروندی ترکیه گرفته‌اند. 
علاوه بر جذابیت های طبیعی و گردشگری این کشور، فرصت های شغلی و تحصیلی، سیستم حمل و نقل پیشرفته و رفاه و آسایش بالایی که در ترکیه وجود دارد، سبب شده تا این کشور به یکی از مقصدهای محبوب مردم ایران برای مهاجرت و زندگی تبدیل شود. 
با وجود افزایش قیمت پاسپورت ترکیه در سال 2022، همچنان علاقه و تمایل به کسب شهروندی این کشور در میان ایرانیان وجود دارد.

 

قوانین جدید دریافت شهروندی در سال 2023
در سال ۲۰۲۳، قوانین جدیدی در خصوص شهروندی ترکیه اعلام شده است که تغییراتی نسبت به قوانین سال گذشته دارند.
 این تغییرات برای خریداران ملک در ترکیه شاید خیلی محسوس نباشند، اما برای سرمایه گذاران و مهاجرانی که به دنبال اخذ شهروندی هستند، اطلاع از آن‌ها بسیار مهم است. به عبارت دیگر، با توجه به قوانین جدید اعلام شده در خصوص شهروندی ترکیه، سرمایه گذاران و مهاجران باید اطلاعات لازم را در این زمینه به دست آورده و با در نظر گرفتن موارد بیان شده تصمیم گیری نمایید.

 

 

تغییرات ایجاد شده در قوانین شهروندی
•    خرید ملک اشتراکی
در قوانین جدید شهروندی ترکیه، امکان خرید ملک به صورت اشتراکی برای ۲ خانواده وجود ندارد. در گذشته، این امکان وجود داشت تا ۲ خانواده با هم ملکی را خریداری کرده و هر کدام نسبت به مبلغی که پرداخت کرده بودند، برای خود و اعضای خانواده‌هایشان درخواست پاسپورت ترکیه بدهند. 
قانون جدید: اما در قانون جدید، بروی هر ملک فقط امکان دریافت یک شهروندی وجود دارد و مبلغ آن باید حداقل ۴۰۰ هزار دلار و یا بیشتر باشد.

•    یک بار درخواست شهروندی برای هر ملک
در قوانین جدید سال 2023 برای هر ملک فقط یک بار می توان درخواست شهروندی ثبت کرد. این تغییر به معنای این است که فردی که شهروندی ترکیه را دریافت کرده‌است، بر روی همان ملک، دریافت شهروندی دوباره امکان پذیر نخواهد بود.

•    شرکا در فروش ملک باید شهروند ترکیه باشند.
در قانون جدید، اجازه حضور هیچ کدام از شرکای خارجی در شرکت‌های فروشنده ملک و سازندگان وجود ندارد، حتی اگر فردی شهروند ترکیه باشد. در واقع، تنها افرادی که می توانند به عنوان شریک در این شرکت‌ها حضور داشته باشند، افرادی هستند که شهروندی ترکیه دارند.

 

اصلاحیه قانون جدید دریافت شهروندی
در آخرین اصلاحیه دولت ترکیه که در پایان ماه فوریه سال ۲۰۲۳ به رسانه‌ها اعلام شد، تغییراتی در خصوص سرمایه گذاری و ساخت و ساز در ترکیه اعمال شده است. قبلاً، سازندگان خارجی نمی‌توانستند بر روی واحدهای ساخته شده توسط آن‌ها، به خریداران شهروندی ترکیه اعطا کنند. اما با این اصلاحیه جدید، این امکان برای سرمایه گذاران خارجی که تابعیت و شهروندی ترکیه را دریافت کرده‌اند، فراهم شده است. 
به عبارت دیگر، اگر قصد سرمایه گذاری از طریق انبوه سازی را دارید، با این اصلاحیه جدید، امکان دریافت شهروندی ترکیه از واحدهای ساخته‌شده به صورت انبوه وجود دارد.

 

شرایط دریافت شهروند ترکیه
برای دریافت شهروندی ترکیه، متقاضی باید حداقل ۱۸ سال سن داشته باشد. اما در صورتی که سن متقاضی کمتر از ۱۸ سال باشد، می‌تواند از طریق والدین قانونی خود شهروندی ترکیه را دریافت کند.

همچنین برای درخواست شهروندی ترکیه، باید شرایط دیگری نیز برآورده شود. این شرایط عبارتند از:

•    باید به صورت دائم در ترکیه به مدت 5 سال یا حداقل 180 روز حضور داشته باشید.
•    برای ثبت درخواست شهروندی، شخص باید به صورت حضوری مراجعه نماید.
•    مهارت‌های زبان ترکی را کامل بداند.
•     شخص متقاضی سابقه کیفری در ترکیه و یا حتی کشورهای دیگر را نداشته باشد.
•    در جهت تامیین نیازهای زندگی دارای شغل و تمکن مالی باشد.
•    با داشتن فرزند با شهروندی ترکیه و یا ازدواج با یک شهروند
•    بشخص متقاضی یماری خاص و یا واگیردار نداشته باشد.
•    فعالیت های غیر قانونی نداشته باشد.

همچنین، در صورتی که خانواده‌ای یک ملک را با هر مبلغی خریداری کند، تنها یک بار می‌تواند برای دریافت شهروندی ترکیه اقدام کند. نکه قابل توجه این است که تمامی سازندگان و فروشندگان ملک باید ترک باشند. در غیر این صورت امکان دریافت شهروندی وجود ندارد. اتباع خارجی همچنین می‌توانند با خرید ملک از شرکت‌های ساختمانی ترکیه یا شهروند ترک، نسبت به اخذ شهروندی ترکیه اقدام کنند.

 

تابعیت کشور ترکیه به چه افرادی اعطا می شود؟
•    اشخاصی که پدر و مادر ترکیه‌ای دارند، می‌توانند به راحتی تابعیت ترکیه را اخذ کنند. همچنین، اگر پدر و مادر فرد، تابعیت هیچ کشوری را ندارند، با اعمال قانون خاک، شخص می‌تواند تابعیت ترکیه را اخذ کند.

•    علاوه بر این، شخصی که در زمان رسیدن به سن بلوغ، تابعیت هیچ کشوری را ندارد، با صلاحدید مقامات صالح، با شرایطی مانند سکونت مداوم حداقل ۵ سال در ترکیه، توانایی تکلم به زبان ترکی، صلاحیت اخلاقی، عدم مبتلا شدن به بیماری‌های واگیردار و...، می‌تواند تابعیت ترکیه را اخذ کند. 

•    با ازدواج با یک شهروند ترکیه نیز، شخص می‌تواند پس از سه سال زندگی مشترک و ساکنی در ترکیه، تابعیت ترکیه را اخذ کند.

•    برخی افراد خاص مانند کسانی که توسط هیات وزیران تایید تابعیت آنها ضروری و لازم است یا کسانی که خدمات برجسته در زمینه‌های علمی، تکنولوژی، فرهنگی، اجتماعی و هنری ارائه داده‌اند، می‌توانند به راحتی تابعیت ترکیه را اخذ کنند. 
•    افراد مهاجر نیز می‌توانند با ملاک‌های خاص، تابعیت ترکیه را اخذ کنند.

 

 

مقدار مبلغ سرمایه گذاری برای دریافت شهروندی
•    مقدار سرمایه ثابت
برای اخذ تابعیت ترکیه از طریق سرمایه گذاری یا سپرده‌گذاری، مقدار سرمایه ثابت جهت سرمایه‌گذاری خارجی‌ها به ۵۰۰۰۰۰ دلار افزایش یافته است. 

•    دریافت تابعیت ترکیه با خرید خانه
همچنین، برای اخذ تابعیت ترکیه از طریق خرید ملک، مبلغ اعلام شده توسط دولت ترکیه ۴۰۰ هزار دلار می‌باشد. در صورت خرید ملک به منظور اخذ شهروندی ترکیه، شما نمی‌توانید به مدت ۳ سال ملک خود را بفروشید و باید این نکته در سند ملک ذکر شده باشد.

•    محدودیت استخدام
برای تشکیل کسب و کار در کشور ترکیه محدودیت استخدام از 100 نفر به 50 نفر کاهش پیدا کرده و برای دریافت مجوز و تایید باید به وزارت کار و امنیت اجتماعی ترکیه مراجعه کنید.

•    قانون سپرده گذاری
در صورتی که قصد سپرده‌گذاری را دارید، باید سپرده‌گذاری خود را در یکی از بانک‌های مستقر در ترکیه انجام داده و توسط اداره نظارت و تنظیم بانکداری، تایید شده باشد. همچنین، شما نمی‌توانید سپرده خود را از بانک تا مدت حداقل ۳ سال پس از سپرده‌گذاری، پس بگیرید.

•    نوع ارز سرمایه گذاری
لازم به ذکر است که بر اساس قوانین جدیدی که در سال ۲۰۲۳ تصویب شده، سرمایه‌گذاری در بانک باید به لیر انجام شود. به عبارت دیگر، معادل ۵۰۰ هزار دلار باید به لیر تبدیل و سپس در حساب قرار داده شود.

•    خرید اوراق 
برای خرید و تهیه اوراق قرضه دولتی باید با ارزش 500 هزار دلار باشند و توسط اداره خزانه داری کشور ترکیه تایید شود . همچنین اجازه ی واگذاری این اوراق به مدت 3 سال وجود ندارد.

 


کلام آخر
با توجه به مطالب بیان شده بر اساس قوانین جدید، افراد می‌توانند با سرمایه‌گذاری ۵۰۰۰۰۰ دلار، خرید املاک به ارزش ۴۰۰ هزار دلار در ترکیه و یا سپرده‌گذاری همان مبلغ در بانک‌های ترکیه و استخدام ۵۰ نفر از شهروندان ترکیه، تابعیت ترکیه را به دست آورند. 
در انتهای مطلب در صورتیکه نیاز به هر نوع مشاوره و حمایت در زمینه ی اخذ شهروندی ترکیه هستید، می توانید به دریافت مشاوره از جانب، مجموعه استانبول سرویس اطمینان کامل داشته باشید.

دیدگاه خود را ثبت کنید

نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید:

لیست نظرات

مقایسه پروژه ها