1402/06/07
96

روش های ساده برای پیدا کردن کار در ترکیه

داشتن کار برای هر فردی اهمیت زیادی دارد. در هر کشوری موضوع کار برای دولت آن کشور نیز بسیار مهم است. در کشورهای توریستی و مهاجر پذیر تلاش دولت همیشه بر این بوده تا تقاضای کار را  برای اتباع خارجی فراهم کند. در این نوع کشور ها کار برای اتباع خارجی  معمولا به آسانی پیدا می شود. لازم به ذکر می باشد که قوانین و مقررات  استخدام کارگر و کارمند جهت استخدام اتباع خارجی به نسبت استخدام شهروندان همان کشور  آسان تر است. بسیاری از افراد که به دنبال کار از کشور های ایران، عراق، پاکستان و … هستند، کشور ترکیه را برای دریافت اقامت و پیدا کردن شغل مد نظرشان انتخاب می کنند. از این رو موضوع کار در ترکیه برای اتباع خارجی اهمیت بالایی دارد.

کشور ترکیه از نظر رشد اقتصادی در میان کشور های اروپایی و آسیایی  از رتبه بالایی برخوردار است ضمن این که بر اساس گزارشات منتشر شده کشور ترکیه جزء 20 اقتصاد بزرگ جهان می باشد.

کشور ترکیه  به علت موقعیت جغرافیایی که دارد برای زندگی و کار بسیار مناسب است. همان گونه که می دانید نیمی از این کشور در قاره آسیا و نیمی دیگر در قاره اروپا قرار دارد. کشور ترکیه از نظر فرهنگی و دینی نقاط مشترک بسیاری با ایران دارد و این کشور یکی از همسایه های ایران می باشد. در سال های اخیر ایرانیان زیادی در انجا سرمایه گذاری کرده اند و اقامت ترکیه را دریافت کرده اند.

طی چند سال گذشته دولت ترکیه اعلام کرد که این کشور در حال پیوستن به جمع کشور های عضو اتحادیه اروپا است. پس از انتشار این خبر متقاضیان بسیاری از کشور های همسایه بخصوص ایران، جهت مهاجرت به کشور ترکیه علاقه مند شدند. لازم به ذکر می باشد که دولت ترکیه شرایط دریافت اقامت ترکیه و همچنین  شهروندی ترکیه را برای اتباع خارجی راحت تر کرد تا افراد بیشتری  بتوانند در این کشور سرمایه گذاری کنند. از این رو افراد زیادی از سایر کشور ها به آسانی به ترکیه مهاجرت کردند و نیز باعث رشد بی سابقه اقتصاد کشور ترکیه شد.

در ادامه مطلب سعی داریم تا راه ها و روش های ساده پیدا کردن شغل در ترکیه را با توضیح دهیم.

 

شرایط کار در کشور ترکیه

 

گردشگری نقش بسزایی در اقتصاد کشور ترکیه دارد. تعداد زیادی گردشگر و توریست به ترکیه سفر می کنند از این رو پیدا کردن شغل مناسب در ترکیه بسیار اسان می باشد در سال های اخیر مهاجران زیادی موفق شده اند با سرمایه گذاری و یا ایجاد شغل و دریافت اقامت در ترکیه جز سرمایه داران بزرگ ترکیه شوند.

کشور ترکیه از نظر ایجاد اشتغال جز کشور هایی می باشد که بیشترین تعداد استخدام در طول سال را دارد. خوب است بدانید که  پیدا کردن کار مناسب در کشور ترکیه بسیار راحت  تر از پیدا کردن کار در ایران است.

 

روزهای کاری: در ترکیه روز های شنبه و یکشنبه مانند روزهای پنجشنبه و جمعه در ایران می باشد عموما شرکت ها در این دو روز تعطیل می باشند و روز های کاری از دوشنبه تا جمعه است

ساعات کاری: ساعت کاری از دوشنبه تا جمعه عموما از ساعت 8:30 الی 17 می باشد. که در هفته تقریبا 45 ساعت می باشد.

تعطیلات و شرایط مرخصی: هر فرد به طور متوسط در سال می تواند حدود 14 روز مرخصی و تعطیلات با حقوق، به غیر از تعطیلات رسمی و سال نو داشته باشد به این نکته باید توجه داشت که  هر چه قدر ساعات کاری بیشتر باشد دارای روز های مرخصی بیشتری می باشد.

 

حقوق افراد: حقوق پایه ترکیه در سال ۲۰۲۲ با کسر مالیات ماهانه ۴,۲۵۰ لیر می باشد که بر حسب روزانه ۱۴۱,۶۶ لیر می باشد. ضمن  این که ساعت کاری برای حقوق پایه ترکیه، حداکثر ۴۵ ساعت در هفته است که این حقوق بیشتر از دستمزد کارگران و کارمندان در ایران می باشد. قابل توجه می باشد که اتباع خارجی، که به طور غیر قانونی در این کشور کار می کنند ممکن است حقوق کمتری را دریافت کنند.

 

روش های ساده پیدا کردن کار در ترکیه

 

برای کار کردن در کشور ترکیه و یا هر کشوری دیگری ابتدا، اتباع خارجی باید مجوز کار را دریافت کنند. در غیر این صورت، به این  معنی که اگر مجوز کار را دریافت نکنند کار کردن آن ها غیر قانونی محسوب می شود و مشکلات برایشان به وجود می اید. خوب است بدانید که بسیار پیش آمده مواقعی که اتباع خارجی به صورت غیر قانونی در جایی مشغول به کار می شوند حق و حقوق آن ها زمانی که پایمال می شود آن ها نمی توانند به این امر اعتراض کنند.

 

اخذ اجازه کار در ترکیه به دو روش زیر می باشد:

 

  1. با مراجعه به سفارت،  کنسولگری و یا اداره مهاجرت ترکیه می توانید اجازه کار در این کشور را دریافت کنید.
  2. باید درخواستی توسط کارفرما جهت دریافت اجازه کار، به اداره مهاجرت ترکیه، وزارت کار و یا  امور اجتماعی ترکیه ارسال کند.

هر کدام از اتباع خارجی بایستی مجوز کار در این کشور را دارا باشند. این مجوز توسط وزارت کار و امور اجتماعی ترکیه MLSS صادر می شود. در بسیاری از مواقع اتباع خارجی مجوز کار را هم زمان با ویزای کار باید دریافت کنند. جهت اخذ ویزای کار باید به سفارت یا کنسولگری ترکیه درخواستی ارسال کنید و همین طور همزمان کارفرما نیز به MLSS درخواست صدور مجوز کار را باید ارسال کند.

 

مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای کار و مجوز کار در کشور ترکیه:

 

  • داشتن تمامی مدارک هویتی به همراه ترجمه رسمی (پاسپورت، شناسنامه و )
  • دارا بودن یک قطعه عکس
  • ارائه برگه و دفترچه اقامت در ترکیه
  • اخذ کد ملی ترکیه از اداره امنیت برای اتباع خارجی
  • فرم درخواست کار
  • ارائه فرم پیشنهاد کار از سوی کارفرما
  • مدارک صحت پیشنهاد کار
  • ارائه درخواست الکترونیکی
  • آدرس و شماره تماس کارفرما
  • ارائه کد رمز دولتی کارفرما

 

یکی از راه های اشتغال زایی و دریافت اقامت ترکیه سرمایه گذاری و ثبت شرکت می باشد از طریق ثبت شرکت در ترکیه می توانید اقامت ترکیه را دریافت کنید،اقدام به ثبت شرکت در ترکیه نیز مانند ایران می باشد. در سال های اخیر ایرانیان زیادی در ترکیه ثبت شرکت کرده اند.

یکی دیگر از راه های پیدا کردن کار در ترکیه شرکت های کاریابی هستند که در همه جای دنیا وجود دارند. کار این شرکت ها پیدا کردن شغل مد نظر افراد است. ضمن این که پیدا کردن کار توسط شرکت های کاریابی  هزینه هایی را به دنبال دارد.

شما نیز می توانید با جستجوی فردی یا ارسال رزومه کار، شغل مناسب برای خود پیدا کنید بسیاری از مهاجران در ترکیه با خواندن آگهی های مختلف شغل مورد نظر خود را پیدا می کنند. در برخی مواقع نوع شغل برای این افراد اهمیت چندانی ندارد و صرفا کسب درآمد برایشان مهم می باشد. کار در رستوران ها، فروشگاه ها و  در کشور ترکیه به آسانی پیدا می شود.

اشخاصی که  اغلب شرکت های بزرگ کشور ترکیه را به خوبی می شناسند و با پیدا کردن وب سایت آن ها و ارسال رزومه درخواست کار در ان شرکت را می دهند.

پیدا کردن کار به کمک شرکت های سرمایه گذاری مسکن نیز یکی دیگر از راه های یافتن کار می باشد با توجه به درخواست بسیار خرید املاک توسط اتباع خارجی، شرکت های سرمایه گذاری مسکن، به خریداران املاک  پیشنهاد کار می دهند.

 

مزایای بازگشایی شرکت و سرمایه گذاری در ترکیه

 

با توجه به تحریم داد و ستد های ایران در بازارجهانی شما با ثبت و بازگشایی شرکت و راه اندازی کسب و کار در ترکیه مانع تحریم ها برطرف می شود.

لازم به ذکر می باشد که  برای این که نیمی از ترکیه در اروپا قرار دارد، با ثبت شرکت در این کشور می توانید وارد بازارهای جهانی و اروپایی شوید.

شما با راه اندازی کسب و کار در ترکیه می توانید برای خود و خانواده خود  اقامت ترکیه را بصورت موقت و یا  دائم دریافت کنید.

راه اندازی هرنوع کسب و کاری در ترکیه از جمله ثبت شرکت اگر در اداره ثبت شرکت های این کشور انجام شود بصورت کاملا قانونی بوده و شامل تسهیلات ویژه دولت می شود.

 

نکاتی مهم برای پیدا کردن کار درکشور ترکیه

 

یادگیری زبان ترکی استانبولی:  یکی از مهم ترین نکته ها برای کار و زندگی در کشور ترکیه یادگیری زبان ملی این کشور می باشد. زبان ترکی استانبولی شباهتی به ترکی آذری ایران دارد. یاد گیری این زبان بسیار آسان می باشد. یادگیری زبان ترکی استانبولی، پیدا کردن شغل و خرید ملک در ترکیه را برای شما عزیزان آسان تر می کند.

پیدا کردن شغل بدون حرفه: کار های ساده و بدون حرفه در هر کشوری بسیار است و پیدا کردن ان آسان می باشد. شما با جستجو در شهر و شهرک های صنعتی می توانید به راحتی شغل هایی مثل؛ کار در فروشگاه ، رستوران، کارگاه های تولیدی و  را پیدا کنید. ضمن این که  اگر به زبان ترکی استانبولی مسلط باشید با جستجو در روزنامه هایی مثل حریت می توانید شغل مد نظر خود را پیدا کنید.

دریافت شماره مالیاتی: برای ای که در ترکیه حساب بانکی افتتاح کنید باید شماره مالیاتی داشته باشید. برای دریافت شماره مالیاتی نیز مدارک هویتی و  نیاز می باشد.

مشاغلی که در بخش زیر به آن اشاره کردیم به راحتی در ترکیه پیدا می شود:

  • تدریس انواع زبان های خارجی
  • ویراستاری
  • مترجمی
  • پرستاری کودکان و سالمندان
  • کار در رستوران ها و هتل ها و فروشگاه ها
  • فعالیت در زمینه توریستی و گردشگری

 

دیدگاه خود را ثبت کنید

نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید:

لیست نظرات

مقایسه پروژه ها